Staat van Brusselse tunnels onderstreept belang van beheerplanning

In 2015 jaar luidde de Nederlandse vereniging van bouwbedrijven de noodklok over achterstallig onderhoud aan bruggen, viaducten en tunnels in ons buurland. Begin 2016 werd duidelijk dat het in Brussel waarschijnlijk nog slechter gesteld is. In twee tunnels kwamen brokstukken naar beneden en één van de tunnels is wellicht voor 1 jaar gesloten. Opnieuw wordt aangetoond hoe belangrijk het is voor gemeenten en andere overheden om grip te krijgen op hun beheer van de openbare ruimte.

Wat is er aan de hand?
Nadat de afgelopen maanden in meerdere Brusselse tunnels brokstukken naar beneden zijn gekomen en scheurtjes zijn geconstateerd, zijn er verschillende inspecties ingesteld naar de staat waarin de bouwwerken verkeren. De combinatie van ouderdom en achterstallig onderhoud blijkt tot onveilige situaties te leiden en er wordt naarstig gezocht naar oplossingen om versneld de tunnels te kunnen renoveren. Om verkeersinfarcten te voorkomen zal alles in het werk worden gesteld om de duur van tunnelsluitingen zo veel mogelijk te beperken.

Alle tunnels in aanmerking voor onderhoud
Voorlopig is echter nog onduidelijk hoe de werkzaamheden zullen worden ingepland en bekostigd. De Stefaniatunnel en de Leopold II-tunnel lijken er het slechtst aan toe, maar eigenlijk komen alle tunnels tegelijkertijd in aanmerking komen voor een grondige opknapbeurt. En dat is een groot probleem. Volgens de Brusselse minister Pascal Smet (Mobiliteit) is er een miljard euro nodig om de tunnels de komende dertig jaar op te knappen. Geld dat er niet is. Het leidt tot verhitte discussies over de vraag of het heffen van tol een oplossing zou zijn om de renovaties te financieren.

Voorkomen in de toekomst
Terugkijkend is het gemakkelijk om vast te stellen dat er de afgelopen decennia te weinig aandacht is besteed aan periodiek onderhoud. En dat het uitstellen van onderhoud de kosten alleen maar verder heeft laten oplopen. Maar de minister wil nu het liefst geen tijd verliezen in politieke discussies over de schuldvraag. “Daardoor gaan de tunnels niet eerder open.” Hij wil zich liever richten op het vinden van oplossingen en op het voorkomen van dit soort problemen in de toekomst. “We moeten nu samenwerken om het probleem op te lossen. En we will fix it.”

Grip krijgen op uw beheer openbare ruimte
Toevallig of niet, deze week wordt in Brussel de Dag van de Openbare Ruimte georganiseerd. Twee dagen lang kunnen bezoekers zich in de Brussels Expo verdiepen in alles wat te maken heeft met ontwerp, inrichting, onderhoud en beheer van openbare ruimte.

Grontmij is er ook. En wij willen u graag laten zien welke oplossing wij hebben ontwikkeld om grip te krijgen op het beheer van de openbare ruimte. En hoe ons beheersysteem, Obsurv, antwoord biedt op essentiële beheervragen:
– Wat heb ik precies in beheer?
– Wat is hiervan de kwaliteit?
– Welke kosten moeten wij de komende jaren maken om dit te onderhouden?

Meer weten?
Kom naar onze stand (3.36) tijdens de Dag van de Openbare Ruimte. Of bekijk onze demoversie en neem contact op met een van onze adviseurs. Zij kunnen u meer uitleg geven en denken graag met u mee.

 

licentie aanvragen